Het aandelen onder een tientje team denkt dat de markt de veerkracht van PostNL lijkt te onderschatten. Nu PostNL de vooruitzichten voor 2020 heeft herhaald en de aandelenkoers desondanks onder druk blijft staan, is de tijd aangebroken om onze messen te slijpen. Het aandeel heeft de meeste pijn wel geleden en kan op de huidige koersniveaus worden gekocht. Hoewel de cijfers over het eerste kwartaal aan de magere kant waren, voorspelt de positieve evolutie van de prijzen (PostNL spreekt in dit verband over prijs/mix) veel goeds voor de komende kwartalen. We geloven daarnaast dat het een kwestie van tijd is alvorens de dividenduitkeringen worden hervat. Een bericht daaromtrent kan de koers van het aandeel vleugels geven. Bovendien zouden de synergie-effecten als gevolg van de overname van Sandd groter kunnen zijn dan algemeen wordt verwacht.
Activiteiten
Van een postbedrijf oude stijl heeft PostNL zich ontwikkeld tot een moderne logistieke dienstverlener. Het bedrijf mag terugblikken op een geschiedenis van ruim tweehonderd jaar en heeft dus veel ervaring in huis. PostNL heeft inmiddels ook de grenzen van Nederland overschreden en met behulp van 46.300 medewerkers, inclusief die van het overgenomen Sandd, worden er in de Benelux op een gemiddelde dag 900.000 pakjes en 6,80 miljoen brieven bezorgd. PostNL beschikt daartoe over het grootste en modernste logistieke post- en pakkettennetwerk in de Benelux. Daarnaast is het bedrijf wereldwijd actief met cross-border activiteiten onder de naam Spring.
De missie van het bedrijf gaat echter verder dan alleen maar het bezorgen van brieven en pakjes. Het aanbod aan diensten werd uitgebreid met direct en online marketing, gerobotiseerde orderverwerking en temperatuur-gecontroleerd medisch vervoer. Daarnaast werden diensten ontwikkeld die het leven van consumenten vergemakkelijken, zoals het thuis ophalen van pakketten die consumenten willen retourneren, het bezorgen van bloemen en maaltijden, of het leveren en monteren van keukens en witgoed.
Deze diversificatie is pure noodzaak voor een bedrijf als PostNL. Het sturen van brieven loopt in snel tempo terug, zoals ook de branchegenoten in de omringende landen ondervinden. Anderzijds is het verzenden van pakjes ‘booming’ business, een trend die door de uitbraak van COVID-19 nog een extra impuls heeft gekregen. PostNL heeft er nog steeds de handen aan vol om de grote hoeveelheden pakjes die momenteel worden verzonden op de juiste bestemming te brengen. Deze sector wordt echter gekenmerkt door de aanwezigheid van heel wat concurrenten. PostNL is zeker niet de goedkoopste op de markt, maar staat wel bekend om zijn kwaliteit en betrouwbaarheid. Deze eigenschappen moeten garanderen dat het bedrijf zich een vaste plaats op de markt verovert en dat het de potentie heeft om te groeien.
Met de overname van postbedrijf Sandd voor een bedrag van €130 miljoen werd enkele maanden geleden een belangrijke stap voorwaarts gezet. Sandd werd eind vorige eeuw opgericht door enkele zakenmensen die de concurrentie met TNT Post (de voorganger van PostNL) aan wilden gaan. Hoewel slechts weinig mensen het bedrijf indertijd een kans van slagen gaven, ontpopte Sandd zich wel degelijk tot een geduchte concurrent van PostNL. Na veel vijven en zessen slaagde PostNL erin om zijn concurrent in te lijven. Dat gebeurde echter tegen een stevige prijs, zodat tot grote teleurstelling van de aandeelhouders de dividenduitkeringen (tijdelijk) werden stopgezet. Op de wat langere termijn bekeken zou de overname van Sandd echter een goede zaak kunnen zijn. Wanneer de synergie-effecten van deze overname hoger uitvallen dan was verwacht, kunnen de resultaten een duwtje in de rug krijgen.
Cijfers eerste kwartaal
De resultaten over het eerste kwartaal werden door de beleggers niet zo goed ontvangen. De omzet was weliswaar gestegen van €684 naar €701 miljoen, maar de ebit viel fors terug van €30 naar €15 miljoen. De omzetgroei was hoofdzakelijk te danken aan de overname van Sandd. Het transport van pakketten steeg tijdens de verslagperiode met slechts 2,8%, maar na de uitbraak van het coronavirus was er sprake van een stijging van ruim 11%. Aangezien die trend zich tot nog toe heeft voortgezet, mag worden verondersteld dat de pakketbezorging ook in het tweede kwartaal fors zal stijgen. Daar komt bij dat er vanwege de grote vraag naar de bezorgdiensten ook hogere prijzen zullen worden doorgevoerd. De sterke ontwikkeling die zich sinds half maart voordoet bij de pakketdienst, was dan ook mede mogelijk dankzij een positief prijs/mix-effect.
In een toelichting op de cijfers stipte het bedrijf aan dat de verwachte synergie-effecten van de samenvoeging met Sandd sneller dan gepland verlopen. Voor 2020 gaat het bedrijf ervan uit een genormaliseerde ebit tussen de €110 en € 130 miljoen te realiseren. Voor de toekomst ziet PostNL zowel uitdagingen als kansen, zeker nu e-commerce aantrekt en de consumenten meer post versturen. Het zicht op de toekomst is echter beperkt en de onzekerheden rond de duur en de ernst van de pandemie bepalen of PostNL deze verwachting daadwerkelijk kan realiseren.
Nogal wat beleggers maken zich zorgen over de pensioenkosten bij PostNL. Die zware pensioenlasten kunnen de investeringen in de logistiek afremmen, investeringen die echter broodnodig zijn om het hoofd boven water te houden in een concurrentiestrijd die op het scherp van de snede wordt gevoerd. Oorspronkelijk was afgesproken dat PostNL voor het einde van dit jaar €300 miljoen zou betalen om de uitbetaling van de pensioenen veilig te stellen. Na onderhandelingen werd dit bedrag teruggebracht tot €290 miljoen, waarvan het grootste deel aan het einde van dit jaar moet worden betaald. De rest van de betaling wordt in vijf delen gespreid over de periode 2021-2025, waarmee het pensioenprobleem van de baan lijkt te zijn.
Wanneer we rekening houden met de €290 miljoen voor de pensioenen, loopt de schuldenlast van het bedrijf op tot €985 miljoen. Dit bedrag moet echter worden gerelativeerd, want er staat ook voor een bedrag van €485 miljoen aan liquiditeiten op de balans. De belangrijkste opdracht waar het management nu voor staat, is het verbeteren van de winstgevendheid. Zonder een hogere winstgevendheid kan er namelijk niet worden geïnvesteerd in logistiek, omdat de schulden dan immers te ver zouden oplopen. Op basis van de cijfers over het eerste kwartaal lijkt het bedrijf goed op weg om deze doelstelling te realiseren.
Kansen en risico’s
Risico’s
- Daling van het postvolume boven de schattingen kan het aandeel onder druk houden;
- Pakketvolumes kunnen teleurstellen door concurrentiedruk;
- Masterplan-besparingen kunnen tegenvallen of langzamer gaan dan verwacht;
- Concurrentie, bijvoorbeeld Amazon die zijn eigen pakketbezorging in Nederland start;
- Pensioenen: alleen een risico als de dekkingsgraad daalt tot circa 92%.
Kansen
- De overname van Sandd kan de resultaten een extra stimulans geven;
- De levering van pakketten heeft als gevolg van het Coronavirus een nieuwe impuls gekregen;
- Dankzij de nieuwe afspraken is het pensioenprobleem voorlopig van de baan;
- Een hervatten van de dividenduitkering is geen verre droom;
- Zelfs in een concurrentiële markt blijft kwaliteit boven drijven.
Conclusie
De aandeelhouders van PostNL zullen ongetwijfeld met spijt terugdenken aan het bod dat in 2016 door de Belgische branchegenoot Bpost werd uitgebracht. De Belgen waren toen bereid om €5,75 per aandeel te bieden, wat een veelvoud is van de huidige beurskoers. De overname werd afgeblazen omdat de Nederlandse overheid niet graag zag dat PostNL in Belgische handen zou belanden. Dat de Belgische staat met 51,04% van de aandelen hoofdaandeelhouder is van Bpost, speelde zeker een rol bij het nemen van die beslissing.
Gedane zaken nemen echter geen keer. De toekomst van het aandeel PostNL is hoofdzakelijk afhankelijk van de marktpositie die het bedrijf kan veroveren op de markt voor het bezorgen van pakketten en aanverwante diensten. Het management heeft bewust gekozen voor een hogere prijszetting gekoppeld aan kwaliteit, waar andere spelers op de markt mikken op een zo groot mogelijk volume. Aandelen onder een tientje gelooft dat kwaliteit op termijn zal winnen, zodat PostNL kan profiteren van een positieve prijs/mix. Dat moet zich op termijn vertalen in betere resultaten en dus ook in een hogere beurskoers. Het vertrouwen in het aandeel is de afgelopen weken toegenomen, wat onder andere resulteerde in een adviesverhoging door ABN Amro (van houden naar kopen).
Wij zijn van mening dat de betere fundamentals (zoals de overname van Sandd) de koers op middellange termijn terug richting €2 of zelfs daarboven kunnen sturen. Tegen die achtergrond is het bedrijf op de huidige koersniveaus koopwaardig, maar beleggers lijken zich nog niet bewust te zijn van de veerkracht van het aandeel PostNL.